Carlsbad, NM

När vi planerade resan så var det ganska mycket på måfå. Det var några saker som vi visste att vi ville se och göra, men ganska mycket fick man ta på uppstuds. Vi hade bara bokat ett hotell på hela resan, det i San Francisco, så resten tog vi på vägen i Hotels.com appen.

Pontus hade i alla fall önskemål om att beta av av stater som han inte hade varit i, där New Mexico var en. Så innan man visste ordet av så hade man inkvarterat sig i Carlsbad.

Dagen började tidigt eftersom vi hade bestämt oss för att försöka ha en produktiv dag. Egentligen så hade vi tänkt börja med att äta frukost på den enda restaurangen i White Sands, där vi tillbringat natten, men att ha genomlidit en middag där dagen före så var vi glada att få äta köpe-yoghurt och en plastig macka från närbutiken.

Efter att detta var avklarat så hoppade vi in i bilen för att bege oss bort till Carlsbad Caverns, som vi inte egentligen visste så mycket om förutom att det var en grotta. Snacka om att vi blev överraskade! Efter en stunds bilfärd genom ett hänförande landskap så kom vi fram till ingången, som i själva verket var ett helt komplex som hade byggts mitt uppe i ingenstans. Det visade sig att det gick hiss ner till grottan och man fick ett sting av klaustrofobi när vår hissguide förklarade för oss att vi skulle åka 250 meter ner under marken. Väl framme så möttes vi av en souvernirshop, toaletter och annat man inte förväntar sig att man ska se under jord. Vi följde den slingade rutten och kom snart in i vad som kallades “Big Room.”

Det visade sig att det vi trodde var en hyfsat liten grotta i själva verket var ett grottsystem, där det fanns en 1200 meter slingad bana, och där det som mest skiljde 110 meter från golv till tak. Det var en otrolig upplevelse att gå runt där nere, och det tog ungefär en timma att gå runt alltihop. Man kände sig verkligen liten när man beskådade något så otroligt, och vi var verkligen nöjda att vi valde att besöka grottan.

Efter en heldag i grottan så var det gött att komma tillbaka till hotellet för att götta sig lite i poolen innan vi drog vidare